Schoolgaande Kinderen
Onderzoek
Een eerste behandeling start altijd met een kort vraaggesprek . Om een goed beeld te kunnen vormen van het kind en erachter te komen waar het precies moeite mee heeft, wordt uw kind actief betrokken bij dit gesprek. Samen inventariseren we welke hulpvragen u en uw kind hebben.
Hierop volgt een observatie, waarbij met name aandacht is voor houding en bewegingen. Afhankelijk van de hulpvraag en de leeftijd krijgt uw kind doelgerichte opdrachten. Tijdens de observatie wordt gekeken of uw kind de opdrachten kan uitvoeren en op welke manier hij dat doet (de kwaliteit van het bewegen). Meestal wordt na de observatie direct een behandelplan opgesteld. Naar wens is het tevens mogelijk met behulp van motorische testen aanvullend onderzoek te doen.
Behandeling
Het behandelplan bespreken we samen met u en uw kind. In de praktijk zijn uiteenlopende materialen aanwezig, zodat er veel variatie binnen de therapie mogelijk is en de moeilijkheidsgraad continu kan worden aangepast. De oefeningen worden spelenderwijs uitgevoerd en kunnen thuis en eventueel op school verder worden getraind. We gaan doelgericht te werk om ervoor te zorgen dat uw kind niet alleen in de oefenzaal beter functioneert, maar juist ook thuis, op school en bij de sportvereniging.
We proberen het kind en de ouders tijdens de behandelingen meer inzicht te geven in waarom sommige activiteiten moeilijk zijn én hoe ze dit zelf kunnen beïnvloeden en verbeteren. Dit zorgt voor meer zelfvertrouwen, zodat uw kind het weer leuk vindt om te bewegen en mogelijk nieuwe uitdagingen aan wil gaan.
Wanneer u toestemming geeft, kunnen we desgewenst contact opnemen met andere betrokken zorgverleners, zoals de huisarts, kinderarts, behandelaars binnen het kinderteam dolium of overige zorgverleners. Zo kunnen we hen op de hoogte stellen van onderzoeks- en behandelresultaten en komen tot onderlinge afstemming van de behandeling.
De leerkracht van uw kind mag tijdens de therapie aanwezig zijn. Door direct contact en informatie-uitwisseling kan de behandeling nog beter aansluiten op de hulpvraag van uw kind. Bovendien is het mogelijk op school de behandeling in het dagelijks functioneren te integreren. Soms wordt er ook een bezoek aan school gebracht.